NIEUWS

Team HVKZ  wint de Grote Zaanse Geschiedenisquiz

Het team HVKZ heeft maandagavond 21 oktober in een vrijwel uitverkochte kleine zaal van het Zaantheater de Grote Zaanse Geschiedenisquiz gewonnen. Met 19 teams werd in het Zaantheater gestreden om de eer en de hoofdprijs.

De presentatie van de quiz was dit jaar in handen van Merel Kan en het nieuwe hoofd van het gemeentearchief Jan van der Male. In een prachtige openingsfilm werd ook voormalig archivaris Frans Hoving letterlijk weer ten tonele gevoerd. Aan Frans was de eer om de eerste vraag aan de zaal te stellen.

De quiz bestond ook dit jaar weer uit een thuisronde van zes vragen, waarvoor de teamleden de hele Zaanstreek hebben doorkruist, en 15 vragen die in de zaal moest worden beantwoord. Geen enkel team had vraag 1 juist beantwoord; net als vorig jaar bleek dat er bij de thuisronde één vraag was die alleen door een bezoek aan het archief geheel juist kon worden beantwoord.

Het thema van de Maand van de Geschiedenis was dit jaar ‘Echt nep!’. Onderdeel van de thuisronde was de opdracht om een archiefstuk te maken dat echt nep is: een stuk dat het archief graag zou willen hebben, ware het niet dat het nep is. Alle teams hadden zich vol op deze opdracht gestort. Alle werkstukken stonden op het podium tentoongesteld. Archiefstukken variërend van schilderijen, Placcaeten , Koninklijke Besluiten en brieven van burgemeesters waren ingediend en en werden na afloop vol belangstelling bekeken.

De Grote Zaanse Geschiedenisquiz was ook dit jaar weer een uiterst geslaagd evenement. Aan de reacties in de zaal te af te leiden staat iedereen al klaar om volgend jaar weer mee te doen.

Zie voor een verslag en meer foto’s van de avond ook:

Het begon allemaal bij de voorbereiding drie weken eerder bij Anneke (foto: Anneke Steemers) . Vlnr: Herman van Kordenoordt, Hans Pielkenrood, Teamcaptain Evelien Boekhoorn, Frank Obertop en Gerard Beerman.

Bij de eerste vraag was Frans Hoving gastpresentator naast de presentatoren Jan van der Male en Merel Kan (foto’s Froukje Obertop)
Teamcaptain Evelien Boekhoorn wordt na de overwinning direct om een reactie gevraagd
En zo stond Team HVKZ ineens in de schijnwerpers