25 en 26 januari 2025: Tentoonstelling en boek over de Kogerhem

Op zaterdag 25 en zondag 26 januari 2025 vindt van 11.00 tot 16.00 uur een tentoonstelling plaats over de Kogerhem in het gebouwtje van de voormalige Drukkerij Out, op de grens van oud-Koog en oud-Zaandijk, thans in gebruik als oud-medewerkerssoos van Ofi (voorheen Cacao de Zaan).

De Kogerhem is het industriële hart van Zaanstad, al vier eeuwen lang.

De Koger Hem is het buitendijks gelegen stuk land van Koog aan de Zaan waarop momenteel nog slechts twee bedrijven actief zijn: de machinefabriek van Royal Duyvis Wiener, onderdeel de Probat groep, en de firma Tate & Lyle.

Het terrein was in het verleden de kraamkamer voor vele bedrijven waarvan sommige, tot op de dag van vandaag, nog steeds bestaan.

Behalve industriële bezigheden waren er op de vier paden ook woonhuizen,, een Doopsgezind weeshuis, een kistenmakerij, vele pakhuizen, een scheepshelling, molenmakerswerven, steenhouwerswerven, leerlooierijen, kwekerij, bakkerij, etc. etc.

Er wordt ook een boek uitgegeven over deze geschiedenis.

Het boek zal tijdens het weekend verkrijgbaar zijn voor leden en niet-leden. Daarna is het verkrijgbaar bij Chocolaterie De Cacaoboom, Lagedijk 142b te Zaandijk.

Oliefabriek “De Kroon” (fa. Claas Honig & Zoon)